ماه رمضان دوباره شروع شد بنظرتون سحر و افطار چه بخوریم؟

تغذیه در ماه رمضان,سحری,افطاری,تغذیه مناسب ماه رمضان,تغذیه در سحر,تغذیه در افطار,تغذیه سالم,تغذیه سالم ماه رمضان,سحر و افطار چه بخوریم

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت مصرف وعده سحری در ماه رمضان، گفت: پرهیز از مصرف غذاهای تند، سرخ ‌کرده و چرب در وعده سحر و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش به‌خصوص در ساعات گرم روز، از دیگر توصیه‌هایی است که به کاهش تشنگی در طول روزه‌ داری کمک می‌کند.

دکتر محمود خدادوست افزود: در چند سال اخیر مهم‌ترین توصیه ما در ماه رمضان، بیدار شدن در سحر و مصرف وعده سحری بوده است تا از بروز ضعف در روزه‌داران به دلیل طولانی بودن روزها جلوگیری شود.
وی در ادامه گفت: با توجه به تاکید حکمای طب ایرانی مبنی بر خوردن غذا تنها هنگام وجود اشتهای صادق، به افرادی که احساس بی‌اشتهایی در وعده سحر دارند، توصیه می‌شود افطاری را به‌صورت سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو در نظر بگیرند و علاوه‌ بر پرهیز از مصرف غذاهای سنگینی مانند حلیم، شله ‌زرد، کله ‌پاچه و آش که در توان هضم معده در فصول گرم سال نیست، وعده شام را نیز حذف و یا در حد بسیار کم و سبک میل کنند.
سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت بر ضرورت خواب شبانه در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: از آنجا که همواره توصیه شده که بین زمان غذا خوردن تا خوابیدن، حداقل باید دو ساعت فاصله باشد و این فاصله بسته به نوع غذای مصرفی و نوع هضم در هر فرد متغیر است، باید برنامه غذایی در وعده افطار و یا شام را بر مبنای آن تنظیم کرد.
وی تصریح کرد: آب ولرم، خرما و یا آب ولرم و یک قاشق عسل بهترین گزینه برای بازکردن روزه است. همچنین توصیه می شود در وعده افطار آب و مایعات سرد به عنوان اولین انتخاب استفاده نشود.